Uitgesproken

NieuwsWat beweegt Niels De Vos, creatief directeur bij Uitgesproken?

Wat beweegt Niels De Vos, creatief directeur bij Uitgesproken?

Niels De Vos studeerde in een ver verleden aan het RITCS in Brussel en ging vrij snel aan de slag in de audiovisuele sector. Na verloop van tijd groeide de interesse om louter op audio te focussen want daarin schuilt nog veel potentieel, zo hebben veel podcasts intussen aangetoond. Toen Niels’ vorige werkgever een audio-cel oprichtte voor het maken van podcasts, aarzelde hij geen seconde.

Niels maakte de podcast ‘De Kroongetuigen’ voor DPG Media en daar gaat een interessant verhaal aan vooraf: “In mijn studententijd werkte ik voor het gelijknamige televisieprogramma en tijdens het weekend monteerde ik de interviews. Ik kwam er na verloop van tijd achter dat ik die montages blind deed want achteraf ging er toch een monteur overheen om het allemaal logisch in beeld te brengen. Ik merkte echter dat ik het verhaal perfect kon volgen zonder beeld en dat stimuleerde mij om die podcast te gaan maken.”

De Kroongetuigen brachten Niels uiteindelijk bij Mediahuis. Hij is creatief directeur bij Uitgesproken, het podcastagentschap van Mediahuis. Niels maakt nu branded podcasts voor bedrijven maar ook voor mediamerken, waaronder SBS en de VRT. Maar wat houdt dat nu precies in, ‘creatief directeur’? Niels (lacht): “Dat is een heel ruim begrip maar het komt er vooral op neer dat ik op zoek ga naar interessante verhalen die merken kunnen versterken. Voorheen hebben wij hard geprobeerd om merken te vinden die potentieel iets met audio zouden kunnen gaan doen, maar uit die aanpak bleek dat we vooral lang aan de tekentafel bleven zitten. Het is namelijk lang zoeken naar passende ideeën. Als we dan uiteindelijk met ideeën kwamen aanzetten, bleken uiteindelijk de meer stoutere alternatieven in de smaak te vallen. Veel meer dan pakweg de meer evidente of voor de hand liggende ideeën. We hebben onze aanpak dan ook bijgestuurd. We zoeken nu vooral naar creatieve ideeën en vervolgens bekijken we welke partner daar potentieel bij past.”

Uitgesproken vangt bijgevolg wel eens bot met deze aanpak want niet alle bedrijven blijken er klaar voor. Maar, de bedrijven die koud bezocht worden, zijn duidelijk gecharmeerd door de idee knikt Niels: “Bedrijven vinden het fijn dat we hen spontaan benaderen en zoiets blijft wellicht wel hangen.” Doch als een idee niet goed valt bij een bedrijf, is er vermoedelijk wel andere partij die er wél oren naar heeft. Niels: “Stel dat we een uitstekend idee hebben bedacht voor een podcast over een automerk, welnu we kunnen bij een neen uiteraard bij een ander merk aankloppen.”

In de wetenschap dat marketingbudgetten maar in heel beperkte mate in audio worden geïnvesteerd, wat gebruikt Uitgesproken als argument om podcasts erdoor te drukken? Niels: “Ik denk dat we een aantal voorbeeldige projecten kunnen voorleggen die aantonen waar podcasts kunnen toe leiden. De podcast Grensverleggers die we maken voor A.S. Adventure is best wel een belangrijke investering vanwege onder meer de buitenopnames. Dat kost dus geld, maar je merkt dat A.S. Adventure er intussen een grote fanbase op nahoudt en het vertrouwen van die fanbase is aanzienlijk. A.S. Adventure weet ook dat de podcasts een lange levensduur hebben. De eerste podcasts, intussen toch al zo’n twee jaar oud, worden nog steeds druk beluisterd. Dat is een heel ander verhaal dan een banner of een klassieke commercial die via de social media passeert. Ik vergelijk het soms met de weekendkrant. Op het einde van het weekend belandt die in de prullenmand, toch”

Over de ambitie van Uitgesproken is Niels formeel: “We willen de audiogap verkleinen. We willen bedrijven en merken er met andere woorden toe aanzetten om een groter deel van hun marketingbudget in audio te investeren. De markt is op dit ogenblik nog niet matuur en daarin schuilt onze ambitie: we willen de markt overtuigen van de commerciële mogelijkheden die podcasts bieden.”

Wie meer wil weten over podcasts in het algemeen en zich wil inspireren, kan op vrijdag 10 en zaterdag 11 november aanstaande in Kursaal Oostende terecht voor de tweede editie van het DS Podcastfestival. Professionele bezoekers zijn welkom op vrijdag; check de volledige line-up van gastprekers en ga zeker luisteren naar het debat ‘Meet the players’ om 12 uur in de ridderzaal. Niels De Keukelaere praat tijdens dit debat met enkele bedrijfsleiders over de uitdagingen in een nog erg jonge markt en over hoe we ervoor kunnen zorgen dat het met de Vlaamse podcastindustrie dezelfde richting uitgaat als met de Vlaamse filmindustrie. In het panel: Niels De Vos (Uitgesproken), Ann Desmet (Het geluidshuis), Cedric Engels (Sonhouse), Tom Van Haute (House of Media) en Randy Vermeulen (AudioCollectief SCHIK).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Volg ons op socials